Hart4ALL sprak met drie officieren van dienst: Tjeerd van de ambulancedienst/GHOR, Alfred van de brandweer en Tamira van de politie, omdat zij allen inlogden op de website van Hart4ALL. Dit is uitzonderlijk omdat normaal alleen burgerhulpverleners inloggen.
Soms vinden er trauma’s plaats die alle betrokkenen tot op het bot raken. Zoals deze zomer, op een warme stralende dag in augustus. Rond 15.00 uur kreeg de 112-alarmcentrale een melding betreffende een jong kind. Bij deze melding werden alle hulptroepen ingezet en werd er direct opgeschaald. De officieren van dienst van de ambulancedienst/GHOR, de brandweer en de politie begonnen met het coördineren van werkzaamheden zodat iedereen wist wat hij of zij moest doen.
Na lange tijd werd het slachtoffer met hartslag naar het ziekenhuis vervoerd. Ter plaatse was er grote paniek. Familieleden, omstanders en personeel waren in shock en de ontreddering was groot. Alfred: “De hectiek eromheen raakt je, ook al ben je een professional. Vooral wanneer het om een incident met een kind gaat of wanneer een situatie lijkt op een persoonlijke gebeurtenis. Dan is het moeilijker om het incident los te laten. In deze situatie hebben we er daarom voor gekozen om met alle hulpverleners na te praten, zodat iedereen hetzelfde beeld krijgt.
Tamira: “Die middag werd er bewust gekozen om met alle betrokkenen een korte nabespreking te houden op locatie. Tijdens zo’n nabespreking geven we nazorg. We nemen echt even de tijd voor de mensen en beantwoorden hun vragen. Er komen een hoop emoties bij kijken, wat logisch is. Het is fijn om er over te kunnen praten en je hart te luchten. We merken dat nazorg enorm belangrijk is voor de verdere verwerking van een incident. Zowel voor de aanwezige omstanders als voor ons, als professionals. Wij zijn tenslotte ook gewoon mensen”.
Tjeerd: “Op het laatste moment heb ik de familie van het slachtoffertje een bandje van Hart4ALL gegeven. Ik dacht: Als de familie uit deze roes komt, hebben zij waarschijnlijk geen idee meer wat er allemaal is gebeurd. Ik heb de code van het bandje later gedeeld met mijn collega’s van de brandweer en politie. Dit omdat er gezamenlijk de wens was uitgesproken iets te willen weten over de afloop en misschien iets te kunnen betekenen in de verwerking van het incident bij de familie”.
Met het uitreiken van de clickbandjes van Hart4ALL bied je betrokkenen de mogelijkheid om met elkaar in contact te komen. Dit contact kan beide partijen helpen bij de verwerking van traumatische ervaringen. Men kan antwoorden krijgen op vragen waar zij anders wellicht een heel leven mee blijven rondlopen. De puzzel compleet maken zodat men kan gaan rouwen. Maar het biedt ook antwoorden op vragen van burgerhulpverleners zoals: “Heb ik het wel goed gedaan?”.
Wat uit alle drie de verhalen naar voren komt, is dat er nazorg is voor de professionals. Napraten met elkaar en indien nodig met hulp erbij. Meestal wil men uit zelfbescherming niet weten hoe het afgelopen is maar soms is het zo heftig dat je het juist wel wil weten.
Tjeerd: “Wij beseffen heel goed dat nazorg ook voor burgerhulpverleners en toevallige passanten erg belangrijk is. Hart4ALL is een geweldig initiatief om geheel vrijblijvend en gemakkelijk met elkaar in contact te kunnen komen. Daarom hebben we sinds 2013 in al onze ambulances standaard bandjes van Hart4ALL liggen om uit te delen na een heftige gebeurtenis”.
Team Hart4ALL bedankt Tjeerd, Alfred & Tamira voor hun medewerking aan dit artikel.